تبلیغات
بسیج دانشجویی موسسه آموزش عالی طبرستان چالوس - حادثه ۱۹ دی: پاسخ مؤمنانه به نیاز زمانه


حادثه ۱۹ دی: پاسخ مؤمنانه به نیاز زمانه
نظرات : نظر

 «اگر ما حادثهٔ نوزدهم دی را مبدا تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، شگفت‌آور نیست و سخنی به گزاف گفته نشده است.» اهمیت و اثرگذاری تاریخی قیام ۱۹ دی مردم قم در حمایت از نهضت امام خمینی (ره) با همین جملهٔ رهبر انقلاب اسلامی عیان می‌شود.

رهبر انقلاب «پاسخ مومنانه به نیاز زمانه» را ویژگی حماسه نوزده دی دانسته و آن را به عنوان یکی از نمونه‌های تاریخی نقش‌آفرینی و ایستادگی مردم و جوانان قمی در مسیر انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند.

آنچه در ادامه می‌آید «روایت تاریخی حادثه نوزده دی قم» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی است که به تبیین ابعاد مختلف این حرکت می‌پردازد:

حادثه نوزده دی؛ مبدا تاریخ تحولات جدید دنیا

به ادامه مطلب توجه کنید

یقینا آگاهى و بیدارى و بصیرت مردم عزیز قم و پاسخى که آن‌ها با همه‌ى وجود خودشان به حوزه‌ى علمیه و به مرجع تقلیدشان دادند، یک حادثه‌ى ماندگار در طول تاریخ است و خواهد ماند.

اگر ما حادثه‌ى نوزدهم دى را مبدا تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، شگفت‌آور نیست و سخنى به گزاف گفته نشده است. حوادث جامعه‌ى بشرى و این عالم بزرگ، متاثر از قانون تاثیر متقابل است. حوادث بر روى هم تاثیر می‌گذارد و زنجیره‌ى حوادث تاریخى، وقایع بزرگ را به وجود مى‌آورد. اگر اینجور تصویر کنیم صورت مسئله را، که حرکت مردم قم در روز نوزدهم دى در سال ۵۶ یک جرقه‌اى بود در فضاى ظلمانى عجیب خفقان آن روز - که شرح اختناقى که آن روز در کشور وجود داشت و همه دنیاى به‌اصطلاح طرفدار آزادى، پشتیبان آن خفقان بودند و از حکمرانان و سلطه‌گران مستبد و دیکتاتور با همه‌ى وجودشان دفاع می‌کردند، کتابهاى زیادى لازم دارد - در یک چنین فضائى، این خونهاى پاکى که در چهارمردان قم ریخته شد و حرکت عظیم مردم قم را در روز نوزدهم دى پدید آورد، جرقه‌اى بود که در حقیقت اصابت کرد به انبار و آذوقه‌ى ذخیره‌ى عظیم ایمانى این مردم، و ناگهان فضا را منقلب کرد.

اگر حادثه‌ى نوزده دى قم نمی‌بود، آن حوادث گوناگون شهرستان‌ها و سلسله‌ى اربعین‌ها که مردم را به میدان مبارزه کشاند، به وجود نمى‌آمد. اگر آن تحولات و آن حوادث نبود، ۲۲ بهمن به وجود نمى‌آمد، انقلاب اسلامى به پیروزى نمی‌رسید. انقلاب اسلامى به پیروزى رسید، چالش با استکبار شروع شد، هیبت استکبار شکست، هیبت آمریکا و صهیونیسم شکست. اگر این شکسته شدن هیبت پوشالى ابرقدرت‌ها - که با هیبت خودشان بیش از واقعیت وجود خودشان در دنیاى انسان‌ها تصرف می‌کنند - مسلمان‌ها را در کشورهاى مختلف به فکر انداخت و بیدار کرد، ایستادگى مردم ایران، مظلومیت ملت ایران در حوادث مختلف، در جنگ تحمیلى، در دوران سخت توامان دفاع مقدس و تحریم - اینکه ملت ایران اینجور محکم ایستادند، با ثبات پیش رفتند - ملت‌ها را تکان داد. اگر این ثبات نبود، اگر این ایستادگى نبود، اگر این به چالش کشیدن هیبت دروغین ابرقدرت‌ها نبود، ملت‌ها وارد میدان نمی‌شدند؛ بیدارى اسلامى به وجود نمى‌آمد. ۱۳۹۰/۱۰/۱۹

نوزدهم دی ماه؛ پاسخ مومنانه مردم قم به نیاز زمانه
نوزدهم دى یك نقطه‌ى درخشنده است؛ نه فقط در تاریخ قم، بلكه در تاریخ كشور ما و تاریخ انقلاب. جوانان قم، مرد و زن، طلبه و غیر طلبه، در این روز یك پاسخ مومنانه و قهرمانانه به نیاز زمان دادند. مهم این است كه هر ملتى، هر شخصى و هر مجموعه‌اى بتواند به نیاز زمانه‌ى خود پاسخ دهد. البته مردم قم اولین بار در نوزدهم دى نبود كه این هوشیارى و هوشمندى و شجاعت را از خود نشان دادند؛ هزار و دویست سال است كه شهر قم پایگاه اشاعه‌ى افكار منور اهل بیت علیهم‌السلام است. آن وقتى‌كه حكومتهاى مخالف اهل بیت هم بر سر كار بودند، مردم قم این موضع را حفظ كردند و اگر سختیهایى هم داشت، آن را تحمل كردند. هفتاد سال هم هست كه قم مركز و پایتخت فكرى و علمى دنیاى اسلام است. از زمان ورود مرحوم آیت‌الله حائرى به قم سال ۱۳۴۰ قمرى این شهر به مركز اصلى علمى عالم اسلام و تشیع تبدیل شد و بعد در زمان مرحوم آیت‌الله بروجردى به اوج خود رسید؛ و محصول آن دوره‌ها پیدایش شخصیت عظیم القدر و كم‌نظیرى مثل امام بزرگوار بود. این سابقه‌ى درخشان براى قم وجود دارد كه همیشه به نیاز زمان پاسخ گفته است. نوزدهم دى هم از این قبیل بود.
اشكال كار ملتها و اشخاصى كه توسرى‌خور زمانه باقى مى‌مانند و مغلوب حوادث دوران خود مى‌شوند، این است كه زمان و جریانات خود را نمى‌شناسند؛ آنچه را كه اقتضا و نیاز زمان است، درك نمى‌كنند؛ اگر هم درك مى‌كنند، گاهى شجاعت ابراز آن را ندارند. لذا زمانه و عوامل مخالف و معاند بر آن‌ها غلبه مى‌كند.
اگر مردم قم در نوزدهم دى‌ماه سال ۱۳۵۶ قیام نمى‌كردند و آن حوادث عظیم را پى‌درپى به وجود نمى‌آوردند، احتمالا حوادث به سمت و سوى دیگرى مى‌رفت؛ اما آن‌ها ابتكار به‌خرج دادند و مرد و زن و جوان و پیر و روحانى و غیر روحانى، در این حركت سهیم شدند؛ هرچند نقطه‌ى اصلى ثقل این كار بر دوش جوانها بود؛ چون فطرت پاك و پایبند نبودن به تعلقات مادى، جوان را راحت‌تر به وسط میدان انجام وظیفه مى‌برد. همه‌ى ملت ایران در دوران انقلاب، این منش و كار بزرگ را نشان دادند؛ یكى زودتر، یكى دیرتر؛ اما جلوتر از همه قم بود. نتیجه این شد كه دژ تسخیرناپذیرى كه دربست در اختیار دشمنان ملت ایران و غارتگران و زورگویان و راهزنان بین‌المللى بود دژ حكومت ایران به وسیله‌ى مردم از دست آن‌ها خارج شد و مردم آن را فتح كردند. ۱۳۷۹/۱۰/۱۹

نقش داشتن مردم و حوزه علمیه قم در حركت تاریخی نوزده دی
در این حركت تاریخى[قیام نوزده دی]، هم مردم قم و هم حوزه‌ى معظم و جلیل‌القدر علمیه‌ى قم نقش داشتند. جوانان و مرد و زن قم، قبل از آن حركت و با آن حركت، نشان دادند كه پایبندى آن‌ها به اسلام، لقلقه‌ى زبان نیست و حوزه‌ى علمیه‌ى قم و مراجع معظم قم در آن روز نیز ثابت كردند كه ظرفیت و استعداد هدایت یك موج عظیم مردمى را در این اقیانوس بیكران دارا هستند. این‌ها چیزهایى نیست كه زایل شود. امروز هم همان ایمان، همان مردم و همان حوزه‌ى علمیه در قم استوار است؛ لذا قم محور اساسى انقلاب بوده و خواهد بود. جوانان قم نقش و سهم بسیار بزرگ خود را فراموش نكنند. ۱۳۸۲/۱۰/۱۸

ایستادگی جوانان و مردم قم در صفوف مقدم انقلاب
من در خصوص جوانهاى قم، هم خاطرات دارم، هم اطلاعات متعدد و فراوانى دارم... قبل از آنكه مبارزات در سال ۴۱ و ۴۲ اوج بگیرد، اینجا ما نشانه‌ى زیركى جوانان قم و هوشمندى آنها را مشاهده كردیم. من فراموش نمیكنم؛ در همین جلوى كوچه‌ى حرم یا آن طرف خیابان، كوچه‌ى ارگ، كیوسك روزنامه‌فروشى بود؛ خبرهاى روزنامه‌ها را در آنجا میزدند. ماها از درس كه برمیگشتیم، مى‌ایستادیم تیتر این روزنامه‌ها را نگاه میكردیم. وقتى در مسئله‌ى انجمنهاى ایالتى و ولایتى، دولت طاغوت مجبور به عقب‌نشینى شد و آن تصویب‌نامه را باطل كرد، من دیدم این جوانهائى كه حول و حوش همین كوچه‌ى حرم و توى خیابان ارم بودند - كه این جوانها را غالبا میدیدیم و هیچ تصور نمیكردیم كه اینها با اندیشه‌ى سیاسى و مسائل سیاسى سر و كارى داشته باشند - آمدند به ما گفتند ما موفقیت روحانیت را در مقابل دولت طاغوت به شما تبریك عرض میكنیم. جوانان قمى كه به حسب ظاهر بركنار بودند، به ما طلبه‌ها، كه هیچ آشنائى هم با هم نداشتیم، مى‌آمدند تبریك میگفتند.
من از همان وقت به ذهنم رسید كه این چه روحیه‌اى در جوان قمى است - دانشجو كه آن وقت در قم نبود؛ جوان دانش‌آموز یا حتى غیر دانش‌آموز؛ جوان بیكار - كه نسبت به مسئله‌ى مبارزه و نهضت و پنجه درافكندن روحانیت با دولت طاغوت، اینجور حساس است.
بعد كه مسائل سال ۵۶ پیش آمد، آنجا قم خودش را نشان داد. حقیقتا به معناى واقعى كلمه، رهبرى حركت مردم در خیابانها و حضور در میدانها و ایستادگى در مقابل پنجه‌هاى چدنى و خشن دستگاه را قم شروع كرد. همین جوانهاى قمى آمدند توى خیابانها، خونهاشان بر زمین ریخته شد؛ البته مامورین نظام طاغوت را حسابى هم اذیت كردند! آن زیركى جوانهاى قم و شیطنت آنها، مامورین را حسابى سردرگم هم میكرد.
بعد مسئله‌ى انقلاب پیش آمد. همه جا قم در صفوف مقدم بود. این لشكر على‌بن‌ابى‌طالب جزو لشكرهاى موفق در دفاع مقدس و در خطوط مقدم بود. در همه‌ى امتحانهاى بزرگ، قمى‌ها از عهده‌ى امتحان، خوب برآمدند؛ صف مقدم هم جوانها بودند. من میخواهم شما جوان امروز كه احساس دارید، اندیشه دارید، شور و شعور دارید، این شناسنامه‌ى پر افتخار نسل جوان قمى را از چند دهه پیش به این طرف، در مقابل چشم داشته باشید.
قمى‌ها در انقلاب نقش‌آفرینى كردند. در دفاع مقدس نقش‌آفرینى كردند؛ بعد از تمام شدن جنگ - بخصوص بعد از رحلت امام بزرگوار كه سایه‌ى ایشان از سر ما كوتاه شد - نقش‌آفرینى جوانهاى قمى بارزتر هم بوده است؛ این نكته‌ى مهمى است.


توجه بکنید؛ از سالهاى آخر دهه‌ى اول انقلاب به بعد، دشمنان انقلاب و جبهه‌ى دشمن با استفاده از کارشناسهاى ایرانى یک سیاستى را طراحى کردند - چون غیر کارشناسهاى ایرانى به این نکته توجه پیدا نمی‌کردند؛ کسانى که طرف مشورتشان قرار می‌گرفتند، ایرانى بودند - و آن سیاست این بود که از قم آنتى‌تز انقلاب درست کنند.‌‌ همان طور که انقلاب از قم جوشید، یک ضد انقلاب هم از قم به وجود بیاورند. قم حوزه‌ى روحانیت است. حوزه‌ى علمیه ظاهرا در قم است، اما این جمع حوزوى در معنا در همه‌ى کشور منتشر است. این طلبه‌ى قمى که در قم ساکن است، در شهر خود، در روستاى خود صاحب نفوذ است. از سرتاسر کشور در اینجا جمعند. آن روزى که افراد این حوزه براى تعطیلى یا براى کارى به منازل خود می‌روند، معنایش این است که حوزه در سرتاسر کشور منتشر می‌شود. پس هر فکرى در اینجاست، هر ایده‌اى در اینجاست، هر عزم و اراده‌اى در اینجاست، هر حرکت و جهتگیرى‌اى در اینجاست؛ در واقع در سرتاسر کشور یک امتدادى دارد؛ این را بیگانه‌ها نمی‌فهمیدند؛ آمریکائى‌ها نمی‌توانستند این حقیقت را تحلیل کنند؛ این را یک خودى، یک ایرانى، یک آشنا به طبیعت روحانیت می‌توانست بفهمد؛ این را به آن‌ها یاد دادند؛ لذا سعى کردند در قم زمینه‌ى فتنه را فراهم کنند. من چون نمی‌خواهم از کسى اسم بیاورم، اسم نمى‌آورم و عبور می‌کنم. در‌‌ همان سال ۵۸ و ۵۹، هم مردم قم، هم مردم تبریز حماسه آفریدند؛ نه فقط حماسه‌ى آمدن توى میدان و مشت گره‌کردن، بلکه حماسه‌ى معنوى، حماسه‌ى شعور، حماسه‌ى تحلیل درست. بعد از رحلت امام هم به شکل دیگرى همین اتفاق در قم افتاد. اینجا هم مخالفین و دشمنان - عمدتا دشمنان بیرون مرز؛ اصل آنهایند - طراحى کرده بودند که بتوانند این آنتى‌تز را در اینجا به وجود بیاورند. اگر قمى‌ها غافل بودند، اگر جوانهاى قم از تحلیل عاجز بودند، اگر آن هوشمندى لازم را نمی‌داشتند، مشکلات بیش از این‌ها می‌شد؛ این حقیقت امر است، این بیان واقع نسبت به مجموعه‌ى جوان در قم است. 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)


ادامه مطلب...
نویسنده : M.B
تاریخ : پنجشنبه 24 مهر 1393
زمان : 10:03 ب.ظ



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir





پایگاه جامع عاشورا