نظرات : نظر
الف) بایدها
۱- رقابت انتخاباتی در چهارچوب نظام باشد
این انتخاباتها یكى از بزرگترین محسّناتش این است كه از ركود جلوگیرى میكند. بهترین شكل ادامهى یك نظام اجتماعى این است كه در عین ثبات، تحول داشته باشد. ركود بد است و ثبات خوب است. ثبات یعنى استقرار؛ یعنى این چهارچوب، این هندسه، در جاى خود محفوظ باشد، مستقر باشد، ریشهدار باشد؛ در عین حال در داخل این چهارچوب، تحولات، مسابقات و رقابتها وجود داشته باشد. این بهترین شكل است كه كشتى نظام در دریاهاى طوفانى بتواند بدون دغدغه حركت كند. «و هى تجرى بهم فى موج كالجبال»؛ این دربارهى كشتى نوح است. كشتى حركت میكند، در بین امواج گوناگون هم هست؛ لیكن این امواج سهمگین نمیتوانند استقرار او را از بین ببرند. این استقرار بایست وجود داشته باشد. البته در درون این استقرار، در درون این چهارچوب، تحول وجود دارد.
بنابراین همهى تحولات باید در چهارچوب باشد. اگر چنانچه كسى وارد میدان رقابت انتخاباتى و مسابقهى انتخاباتى بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشكند، او از قاعدهى نظام خارج شده است، از قواعد حركت انتخاباتى خارج شده؛ این غلط است، این درست نیست. باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد. این چهارچوب، قابل تغییر نیست. ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
۲- به قانون اساسی و خط امام پایبند باشید
در مسئلهی انتخابات و غیر انتخابات، همه باید تسلیم رأی قانون باشند؛ در مقابل قانون تمكین كنند. آن حوادثی كه در سال ۸۸ پیش آمد ــ كه برای كشور ضرر داشت و ضایعهآفرین بود ــ همه از همین ناشی شد كه كسانی نخواستند به قانون تمكین كنند؛ نخواستند به رأی مردم تمكین كنند. ممكن است رأی مردم برخلاف آن چیزی باشد كه منِ شخصی مایل به آن هستم؛ اما باید تمكین كنم. آنچه كه اكثریت مردم، اغلبیت مردم آن را انتخاب كردند، باید همه تمكین كنند؛ همه باید زیر بار بروند. خوشبختانه سازوكارهای قانونی برای رفع اشكال، رفع اشتباه، رفع شبهه وجود دارد؛ از این راهكارهای قانونی استفاده كنند. این كه وقتی آنچه كه اتفاق افتاده است، برخلاف میل ما شد، مردم را به شورش خیابانی دعوت كنیم ــ كه این در سال ۸۸ اتفاق افتاد ــ یكی از خطاهای جبرانناپذیر است. این تجربهای شد برای ملت ما، و ملت ما همیشه در مقابل یك چنین حوادثی خواهد ایستاد. ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
آن كسانى كه نظام، اسلام، قانون اساسى و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآمیز. ۱۳۸۲/۱۰/۱۸
بدیهى است در هر انتخاباتى، یك عدهاى به نتیجهى مطلوبِ خودشان نمیرسند - من نمیخواهم اسمش را بگذارم بازندهى انتخابات؛ نباید تعبیر برنده و بازنده و این واژهها و اصطلاحات غربىِ مادى را به كار برد؛ اگر براى خدا و براى انجام تكلیف وارد میشویم، برد و باخت وجود ندارد - خب، اینها اعتراض دارند. انسان پیش قاضى هم كه میرود، همین جور است. قضاوتى در یك دادگاهى وجود دارد؛ آن طرفى كه در این قضاوت به مقصود خود رسیده، خوشحال است، آن طرف دیگر ناراحت است؛ آن طرف دیگر نباید دادگاه را متهم كند كه برخلاف حق عمل كرده؛ نه، دادگاه است و بر طبق قانون عمل میكند؛ منتها او ناراحت میشود، ناراضى میشود. باید همهى آنچه را كه پیش مىآید - كه مبتنى بر قانون است - تحمل كنیم؛ این را باید همهمان یاد بگیریم؛ این صبرِ انقلابى است، این تحملِ انقلابى است. امیدواریم خداى متعال هم دلها را هدایت كند به آنچه كه براى كشور بهتر است.۱۳۹۲/۰۲/۱۶
خوشبختانه قوانینی هم كه وجود دارد، قوانین خوبی است؛ قوانین معقولی است. همین طور كه مكرر عرض كردیم، بنبستی وجود ندارد. لذا مشاهده میكنید كه در همین انتخابات، تا این مرحلهای كه تا الان پیش آمدیم، روال قانونی جریان پیدا كرده. وقتی كه از نامزدهای محترم سؤال كردند كه اگر چنانچه شورای نگهبان نظری بدهد، شما تمكین میكنید، همهی آنها گفتند: بله، ما تمكین میكنیم. تمكین هم كردند. ما باید واقعاً تشكر كنیم از همهی این نامزدها؛ آنهائی كه به نحوی صلاحیتشان احراز نشد. اینها گفتند از نظر شورای نگهبان تمكین میكنیم، و به قول خودشان عمل كردند و تمكین كردند؛ این نشاندهندهی اهمیت و ارجحیت قانون است، نشاندهندهی كاربری قانون است؛ چون قانون بر مملكت حاكم است. ممكن است بنده یا جنابعالی از قانون ناراضی هم باشیم - گاهی اینجوری است - اما وقتی انسان در مقابل قانون تمكین كرد، حل اختلاف میشود، فصلالخطاب میشود؛ این نعمت بزرگی است، این بركت بزرگی است.۱۳۹۲/۰۳/۰۸
۳- مرزها با دشمن كمرنگ نشود
انتخابات مال ملت ایران است، مال جمهورى اسلامى است، مال اسلام است؛ مرزهاشان را با دشمن مشخص و متمایز كنند. من بارها به بعضى از افراد سیاسى كه فعالیتهائى دارند و گاهى یك مخالفخوانیهائى میكنند، تذكر دادهام، نصیحت كردهام؛ گفتهام مواظب باشید مرزهاى میان شما و دشمن كمرنگ نشود؛ پاك نشود. مرز وقتى كمرنگ شد، احتمال اینكه كسانى از این مرز عبور كنند یا دشمن از این مرز عبور كند و بیاید این طرف یا دوست و خودى غافل شود و از مرز عبور كند و برود به دامن دشمن، زیاد خواهد بود. مرزها را روشن كنید؛ مشخص كنید. ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
۴- با كرامت رفتار كنید
در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آنهائى كه نامزد میشوند، چه آنهائى كه طرفدار آنهایند، چه آنهائى كه مخالف با بعضى از نامزدها هستند. جناحهاى مختلف كشور، بداخلاقى و بدگوئى و اهانت وتهمت و این حرفها را مطلقاً راه ندهند. این از آن چیزهائى است كه اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال میشود. ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
۵- با مخالفان خود حرف بزنید و استدلال كنید
یكى از خصوصیات امیرالمؤمنین در ممشاى سیاسىاش این بود كه با دشمنان خود و مخالفان خود با استدلال حرف میزد و استدلال میكرد. در نامههائى كه حتّى به معاویه نوشته است - با اینكه دشمنى بین معاویه و امیرالمؤمنین شدید بود، در عین حال او نامه مینوشت، اهانت میكرد، حرفهاى خلاف میگفت - استدلال میكرد بر اینكه روش تو غلط است. با طلحه و زبیر كه آمدند با امیرالمؤمنین بیعت كردند - اینها به عنوانى كه میخواهیم عمره برویم، از مدینه خارج شدند، رفتند به طرف مكه. امیرالمؤمنین مراقب بود، از اول هم گفت كه اینها قصدشان عمره نیست. رفتند و كارهائى كردند؛ حالا تفاصیلش زیاد است - حضرت اینجور میفرماید: «لقد نقمتما یسیرا و ارجأتما كثیرا»؛ شما یك چیز كوچك را وسیله و مایهى اختلاف قرار دادید، این همه نقاط مثبت را ندیده گرفتید؛ دم از دشمنى میزنید، دم از مخالفت میزنید. با اینها متواضعانه امیرالمؤمنین حرف میزند، توضیح میدهد؛ میگوید: من دنبال دشمن نمیگردم. ۱۳۸۸/۰۶/۲۰
۶- در میدان سیاست صادقانه عمل كنید
این سلوك سیاسى امیرالمؤمنین است. وقتى نگاه میكنیم، مىبینیم كه این سلوك سیاسى عیناً با رفتار معنوى آن بزرگوار، همخوان و قابل تطبیق است. و امیرالمؤمنین در همه جا، همان على بن ابىطالبِ برجستهى ممتازى است كه دنیا نظیر او را ندیده است.پایهى همهى خیرات در جامعه، تقواست. تقواى فردى؛ یعنى هر كس بین خود و خدا سعى كند از جادهى صلاح و حق تخطى نكند و پا را كج نگذارد. تقواى سیاسى؛ یعنى هر كس كه در كار سیاست است، سعى كند با مسائل سیاسى صادقانه و دردمندانه و از روى دلسوزى برخورد كند. سیاست به معناى پشت هم اندازى و فریب و دروغ گفتن به افكار عمومى مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنى ادارهى درست جامعه؛ این جزو دین است. تقواى سیاسى، یعنى انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل كند. ۱۳۸۱/۰۱/۱۶
۷- به امنیت ملی پایبند باشید
تقواى خدا به این است كه فریب دشمن را نخوریم و تسلیم تحمیل دشمن نشویم. دشمن مىخواهد بین ما اختلاف بیندازد. دشمن آرزو مىكند كه بین مسؤولان اختلاف باشد. دشمن آرزو مىكند كه در ایران جنگ داخلى باشد. دشمن نمىتواند ببیند كه جمهورى اسلامى توانسته است این كشور را امن و آرام نگه دارد. در هرجایى و به هر بهانهاى، چه جهالت كسى یا كسانى، چه غرضورزى كسى یا كسانى، اگر ماجرایى درست كند كه امنیت را به هم بزند، دشمن خوشحال مىشود. ۱۳۷۹/۰۱/۲۶
همهى نامزدهاى انتخابات و همهى هوادارانشان، خودشان را در مقابل توطئهى احتمالى دشمن مسئول امنیت بدانند. انتخابات را متهم نكنند؛ كسى آب به آسیاب دشمن نریزد؛ در تبلیغات، القاء فضاى اختلاف و ناامیدى نشود، تا انشاءاللَّه انتخابات خوبى داشته باشیم. ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
۸- انتخابات را وسیلهاى براى ناامیدی دشمن كنید
جناحهاى مختلف، جریانهاى مختلف، گرایشهاى مختلف، با شوق و ذوق و علاقهمندى همهى عواملشان را بسیج كنند و انتخابات را به عنوان یك هدف عالى، هدف خوب، هدف شیرین مورد توجه قرار بدهند و به دعوا و جنجال و اهانت و پنجه به روى هم كشیدن قضایا را نكشانند. انتخابات را وسیلهاى بكنید براى اینكه دشمنان را ناامید بكنید و انشاءاللَّه این انتخابات هم مثل بقیهى انتخاباتها مایهى عزت روزافزون اسلام باشد. ۱۳۸۶/۰۶/۳۱
۹- بر سر خدمت رقابت كنید
انتخابات میتواند مایهى اتحاد باشد؛ میتواند تشجیع كنندهى به سرعت عمل و پیشرفت باشد؛ با رقابت مثبت. هر گروهى سعى كنند براى خدمتگزارى به این ملت، سهم متناسب با خودشان را كه لایق خودشان میدانند، به دست بیاورند؛ هیچ اشكالى ندارد. این رقابت مثبت به جامعه نشاط میبخشد، ما را زندهدل میكند، روح جوانى را بر جامعهى ما حاكم میكند. ۱۳۸۶/۰۷/۲۱
۱۰- انصاف را رعایت كنید
رقابتها را منصفانه كنند، حرفها را منصفانه كنند، از جادهى انصاف خارج نشوند. خوب، به طور طبیعى هر نامزدى حرفى دارد و حرف مقابل خود را رد میكند؛ این رد و ایراد فى نفسه اشكالى ندارد؛ اما مشروط بر اینكه تویش بىانصافى نباشد، كتمان حقیقت نباشد. میدان براى همه باز است؛ بیایند در میدان انتخابات خود را بر مردم عرضه كنند. اختیار با مردم است؛ مردم هر جورى كه فهمیدند، تشخیص دادند، هشیارى آنها به آنها كمك كرد، انشاءاللَّه همان جور عمل خواهند كرد. ۱۳۸۸/۰۱/۰۱
۱۱- فقط آنچه میتوانید انجام دهید به مردم بگویید!
من از نامزدهاى انتخاباتى خواهش مىكنم در تبلیغات، حرفهاى واقعى بزنند و كارهایى كه مىتوانند انجام دهند و آنچه واقعاً عقیدهشان هست، آن را به مردم بگویند. مردم را آزاد بگذارند تا هركس را خواستند، انتخاب كنند. ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
۱۲-تبلیغات انتخاباتى تثبیت كنندهی مواضع عزتآفرین انقلاب باشد
در تبلیغات انتخاباتى، در شعارهاى انتخاباتى، آنچه كه اهمیت دارد، این است كه مواضع عزتآفرین و صحیح و عاقلانه و حكیمانهى انقلاب و نظام تثبیت شود. مبادا در شعارهایمان، ما به زید و عمرو در خارج از این مرزها یا آدمهائى در داخل مرزها، چراغ سبز نشان دهیم.۱۳۹۲/۰۳/۰۶
۱۳-كار را با حماسه و شور بدون چالش و منافرت پیش ببرید
داوطلبان محترم كار را با حماسه، با شور، با غیرتمندى، اما بدون چالش، بدون منافرت پیش ببرند. ظرافت كار اینجا است كه ممكن است سكون و سكوت و جمود و خمودگى وجود نداشته باشد، نشاط باشد، تحرك باشد، در میدان و در عرصه گفتگو باشد - گفتگوهاى گرم و داغ - درعینحال نفرتپراكنى نباشد؛ این میشود. این یك نكتهاى است كه آقایان داوطلبان محترم خوب است كه رعایت كنند. ۱۳۹۲/۰۳/۰۶

ب) نبایدها
۱- وجهه كشور را تخریب نكنید
گروههاى مختلف، جناحهاى مختلف، سیاستها و جهتگیریهاى مختلف، در مقابله با دشمن، باید با هم باشند و كارى نكنند كه دشمن سوء استفاده كند. اختلاف سیاسى مانعى ندارد؛ اختلاف نظر مانعى ندارد؛ مبارزات انتخاباتى به شكل سالم، مانعى ندارد؛ اما خراب كردن یكدیگر، خراب كردن چهرهى كشور اشكال دارد. ۱۳۷۱/۰۱/۱۵
۲- ذهنیت مردم را تخریب نكنید
خراب كردن ذهن مردم و چهرهى مسؤولین دلسوز، اشكال دارد. ایجاد سؤال و ابهام در ذهن مردم، اشكال دارد. با وحدت و یكپارچگى، «كأنهم بنیان مرصوص»، مثل یك دژ پولادین، در مقابل دشمن بایستید. ۱۳۷۱/۰۱/۱۵
۳- برای پیروز شدن به كارهای ظالمانه متوسل نشوید
یكى از خصوصیات سیاستورزى امیرالمؤمنین این بود كه براى پیروز شدن، به ظلم و به دروغ و به كارهاى ظالمانه متوسل نمیشد. یك عدهاى در اوائل حكومت امیرالمؤمنین آمدند كه آقا شما این افرادى كه تو جامعه هستند - این متنفذین - یك مقدارى ملاحظهى اینها را بكن و سهم بیشترى از بیتالمال به اینها بده، مخالفت اینها را موجب نشو و دلهایشان را جلب كن! فرمود: «أ تأمرونّى ان أطلب النّصر بالجور»؛ شما میخواهید من پیروزى را به وسیلهى ظلم براى خودم دست و پا كنم؟ «واللَّه لا اطور به ما سمر سمیر و ما أمّ نجم فى السّماء نجما»؛ امكان ندارد امیرالمؤمنین با ظلم، با راه غلط و خطا، با شیوههاى غیر اسلامى دوست براى خودش درست كند. ۱۳۸۸/۰۶/۲۰
۴- بامخالفان و معارضان خود یك جور رفتار نكنید
یكى از خصوصیات دیگر امیرالمؤمنین این است كه رفتارش با مخالفان و معارضان یك جور نیست؛ همه را به یك چوب نمیراند. امیرالمؤمنین فرق میگذارد بین افرادى و جریانهائى، با افرادى و جریانهاى دیگرى. دربارهى خوارجِ - البته در مقابل انحراف و انحطاط و توسل به ظواهر دینى - بدون اعتقاد، على ایستاد؛ هم در مقابل معاویه ایستاد - آنوقتى كه قرآنها را سر نیزه كردند، امیرالمؤمنین فرمود: واللّه این مكر است، این خدعه است، این فریب است؛ اینها به قرآن اعتقادى ندارند - هم در آنوقتى كه خوارج با آن ظواهر دینى، با آن صوت حزین قرآنخوانى در مقابل حضرت قرار گرفتند، حضرت ایستاد. یعنى آنجائى كه كسانى بخواهند با ظواهر دینى كار بكنند و پیش بروند، امیرالمؤمنین مىایستاد؛ حالا چه معاویه بود، چه خوارج بود؛ تفاوتى نمیكرد. اما در عین حال یك جور با اینها برخورد نمیكرد. ایستادگى بود، اما نصیحت امیرالمؤمنین و رفتار خود او همیشه این بود. لذا فرمود «لاتقاتلوا الخوارج بعدى»؛ بعد از من با خوارج نجنگید؛ جنگ با خوارج نكنید؛ «فلیس من طلب الحقّ فاخطأه كمن طلب الباطل فأدركه»؛ آن كسى كه دنبال حق هست، منتها اشتباه میكند - دنبال حق است؛ از روى جهالت، از روى قشرىگرى خطا میكند، اشتباه میكند - او مثل كسى نیست كه دنبال باطل میرود و به باطل میرسد؛ اینها یك جور نیستند. ۱۳۸۸/۰۶/۲۰
۵- دیگران را تخریب نكنید!
از بداخلاقیهاى انتخاباتى باید بشدت پرهیز كنند؛ بدگویى كردن، اهانت كردن، تهمت زدن، براى عزیز كردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خوار كردن، اینها راهها و روشهاى صحیح و اسلامى نیست. رقابت باید باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اخلاقى. ۱۳۸۶/۱۰/۱۵
از طرف علاقهمندان به نامزدهاى انتخاباتى گوناگون، بداخلاقیهاى انتخاباتى، شایستهى ملت ما نیست؛ تهمت زدن آدمهاى مؤمن را، مصونیتدار از لحاظ اسلامى و شرعى را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامهها، در مطبوعات، در پایگاههاى اینترنتى و غیره، اینها اصلاً مصلحت نیست. من به طور جد از همهى كسانى كه نسبت به نامزدهاى مختلف علاقهمندىاى دارند، درخواست میكنم، اصرار میكنم كه این علاقهمندى خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم كردن دیگران نشان ندهید. هرچه میخواهید، از نامزد مورد علاقهى خودتان تمجید كنید، تعریف كنید؛ اما دیگران را تخریب نكنید. این علامت بدى است. ۱۳۸۶/۱۰/۱۲
انتخابات یك عرصهى ظهور و بروز وحدت ما، عقلانیت ما، شعور ملى ما میتواند قرار بگیرد. بعضى خیال میكنند انتخابات، زمزمههاى انتخابات، فضاى انتخاباتى، مایهى اختلاف است؛ نه، میتواند مایهى اتحاد باشد؛ میتواند تشجیع كنندهى به سرعت عمل و پیشرفت باشد؛ با رقابت مثبت... در همین انتخابات اگر بد عمل بكنیم، به هم بد بگوئیم، با هم كینهورزى كنیم، به یكدیگر تهمت بزنیم، برخلاف قوانین و مقررات رفتار كنیم، میتواند وسیلهى سقوط و ضعف و انحطاط باشد؛ دست خود ماست؛ امتحان الهى است. ۱۳۸۶/۰۷/۲۱
۶- اختلاف نظر را به تنازع نرسانید
در مردمسالارى اسلامى، گفتگو با عربدهكشى و چاقوكشى در بعضى از دمكراسیها تفاوت دارد. اینجا گفتگو مىكنند؛ به قول امام، مثل مباحثههاى طلبگى. در مجلس و جاهاى دیگر مباحثه كنند، حتّى بر سر مسألهاى دعوا كنند؛ اما كینه از هم به دل نگیرند؛ بعد هم پهلوى همدیگر بنشینند و با هم صحبت كنند. نگذارند اختلافنظر به تنازع برسد. این تنازع موجب فشل و ضعف قوا خواهد شد. دروغ، اهانت، دستگاهها یكدیگر را متّهم كردن، شایعهپراكنى، افتراء به رقیب، تحریك عصبیّتهاى گوناگون؛ اینها هیچكدام با انتخابات اسلامى سازگار نیست. این خطاب به همهى جناحهاست؛ خطاب به اشخاص یا جناح معیّنى نیست؛ این وظیفهى همهى ماست. همهى جناحها باید این چیزها را رعایت كنند. همه هم در چارچوب قانون حركت كنند. ۱۳۸۲/۰۵/۱۵
۷- از وعدههای غیر عملى پرهیز كنید
مردم توجه باید داشته باشند كه تبلیغات رنگین و متنوع ملاك نیست؛ وعدههاى غیر عملى ملاك نیست... وعدههاى غیر عملى دادن، وعدههاى بزرگ دادن، اینها ملاك نیست؛ باید مردم توجه كنند؛ گاهى علامت منفى هم هست. ۱۳۸۶/۱۰/۱۲
۸- از وعدههای خلاف قانون پرهیز كنید
رقابت این نیست كه كسانى بیایند براى جلب نظر مردم، وعدههاى خلاف قانون اساسى، خلاف قوانین عادى بدهند؛ اینها نباید باشد. ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
۹- خود را با نفی دیگران اثبات نكنید
رقابت این نیست كه كسى اثبات خود را متوقف بر نفى دیگرى بداند. ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
۱۰- از بیت المال سوء استفاده نشود
رفتار داوطلبان در ریختوپاش و خرج و تبلیغاتِ زیاد از اندازهى لازم میتواند ماها و آحاد مردم را نسبت به آنچه كه بعداً پیش خواهد آمد، آگاه و هشیار و بیدار كند. آن كسى كه یا از بیتالمال هزینه میكند، یا از پول مشتبه به حرامِ بعضىها استفاده میكند، نمیتواند اطمینان مردم را جلب كند؛ به این چیزها خیلى باید توجه كرد.۱۳۹۲/۰۳/۰۶
همه دقّت داشته باشند كه درست حركت كنند. كار غیرقانونى نكنند؛ كار غیراخلاقى نكنند؛ سوءاستفاده نشود؛ از بیتالمال صرف و خرج نشود؛ از یكدیگر بدگویى نكنند؛ به یكدیگر اهانت نكنند. این ملت هم ملت روشن و متدیّنى است؛ ملتى است كه به آرمانهاى انقلاب معتقد است و انقلاب را دوست دارد. انقلاب مىتواند این كشور را نجات دهد. بدانید! اگر ارزشهاى انقلابى فراموش شد، هیچ قدرتى نخواهد توانست مشكلات این كشور را برطرف كند و آن را بسازد. ۱۳۷۴/۱۱/۲۰
۱۱- در تبلیغات، اسراف نشود
در این تبلیغات، خرج و اسراف هم نشود. بنده گمان مىكنم اگر كسى براى خدا از اسراف در تبلیغات و كارهاى ناباب اجتناب كرد، خداى متعال به او كمك خواهد كرد و او را در مقصودى كه دارد، موفّق خواهد گرداند. ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
۱۲- انتخابات ابزار قدرت طلبی نشود
یك مطلب هم خطاب به نامزدهاى محترمى كه یا تا حالا اعلام حضور كردهاند یا بعد از این اعلام حضور خواهند كرد، عرض بكنم. كسانى كه براى انتخابات خود را نامزد میكنند، بدانند كه انتخابات یك وسیلهاى است براى بالا بردن توان كشور، براى آبرومند كردن ملت؛ انتخابات فقط ابزارى براى قدرتطلبى نیست. اگر بناست این انتخابات براى اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزدها بایستى به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعایت كنند. مبادا نامزدها در اثناى فعالیتهاى انتخاباتىِ خودشان جورى رفتار كنند و حرفى بزنند كه دشمن را به طمع بیندازند. ۱۳۸۸/۰۱/۰۱
۱۳- از مكر و فریب دوری كنید
در این سیاستورزى، امیرالمؤمنین یكى از خصوصیاتش این است: از مكر و فریب دور است. در یك جملهاى از حضرت نقل شده كه: «لو لا التّقى لكنت ادهى العرب»؛ اگر تقوا دست و پاى مرا نمىبست، از همهى آحاد و مكاران عرب، مكر و حیله را بهتر بلد بودم. یك جاى دیگر در مقام مقایسهى معاویه با خودش - چون معاویه به دهاء و مكر در حكومت معروف بود - به حسب آنچه كه نقل شده، فرمود: «واللَّه ما معاویة بأدهى منّى»؛ معاویه از من زرنگتر نیست. منتها على چه كند؟ وقتى بناى بر رعایت تقوا و رعایت اخلاق دارد، دست و زبانش بسته است. روش امیرالمؤمنین این است. تقوا كه نبود، دست و زبان انسان باز است، میتواند همه چیز بگوید، خلاف واقع میتواند بگوید، تهمت میتواند بزند، دروغ به مردم میتواند بگوید، نقض تعهدات میتواند بكند، دلبستگى به دشمنانِ صراط مستقیم میتواند پیدا كند. وقتى تقوا نبود، اینجورى است. امیرالمؤمنین میفرماید: من سیاست را با تقوا انتخاب كردم، با تقوا اختیار كردم؛ این است كه در روش امیرالمؤمنین، مكارى و حیلهگرى و كارهاى كثیف و این چیزها وجود ندارد؛ پاكیزه است. ۱۳۸۸/۰۶/۲۰
۱۴- تبلیغات باید با فضای پروپاگاندای معمول دنیا تفاوت داشته باشد
فضاى انتخابات، باید فضاى سالمى باشد؛ فضاى تبلیغات، باید با فضاى پروپاگاندهاى معمول دنیا تفاوت داشته باشد.
امروز در دنیا، دمكراسى، یك دمكراسى حقیقى نیست؛ زیرا فشار تبلیغات پُر زرق و برق توخالى، با سخنان فریبآمیز، آنچنان بر ذهن مردم سنگینى مىكند، كه امكان انتخاب درست را به مردم نمىدهد؛ نمىگذارند مردم فكر كنند. هر كس كه مقدارى از كارهاى انتخاباتى كشورهاى به اصطلاح دمكراتیك را مشاهده كرده باشد، این معنا برایش واضح است. حرفهایى كه مىزنند، وعدههایى كه مىدهند، قیافههایى كه مىگیرند، تملقهایى كه از بعضى از قشرها یا گروهها مىگویند، ارتباطهایى كه با جناحهاى خاصى برقرار مىكنند تا نظر آنها را جلب بكنند، اینها كارهاى سالمى نیست؛ كارهایى است كه وقتى در یك مجموعهى مردمى انجام گرفت، فضا را مسموم مىكند و قدرت فكر كردن به آنها نمىدهد.
تبلیغ، صحیح و حق است؛ اما با معناى واقعى كلمه، با حفظ حدود شرعى كلمه، به دور از فریب، به دور از كارهاى دروغین و نمایشى، به دور از متهم كردن این و آن. نمىشود ما بگوییم كه مسؤولان انتخابات، نسبت به این قضیه هیچ مسؤولیتى ندارند؛ این شرط سلامت انتخابات است. ۱۳۷۰/۰۹/۲۷
۱۵- بحث دلآزار «برنده و بازنده» را كنار بگذارید
توصیه اینجانب به جریانها و گروهها و احزاب سیاسى آن است كه بحث دل آزار برنده و بازنده را به كنار بگذارند و به اختلافات دشمن شاد كن دامن نزنند، برندهى این انتخابات ملت است و همهى كسانى كه در انتخاب شركت داشتهاند اعم از آنها كه خود یا نامزد مورد علاقهشان راى آورده یا نیاوردهاند، همه برندهاند، بازندهى این انتخابات، امریكا و صهیونیسم و دشمنان ملت ایرانند همه با همدلى به یكدیگر و به دولت خدمتگزار كمك كنید تا گرهها یكى پس از دیگرى گشوده شود.
ادامه مطلب...
الف) بایدها
۱- رقابت انتخاباتی در چهارچوب نظام باشد
این انتخاباتها یكى از بزرگترین محسّناتش این است كه از ركود جلوگیرى میكند. بهترین شكل ادامهى یك نظام اجتماعى این است كه در عین ثبات، تحول داشته باشد. ركود بد است و ثبات خوب است. ثبات یعنى استقرار؛ یعنى این چهارچوب، این هندسه، در جاى خود محفوظ باشد، مستقر باشد، ریشهدار باشد؛ در عین حال در داخل این چهارچوب، تحولات، مسابقات و رقابتها وجود داشته باشد. این بهترین شكل است كه كشتى نظام در دریاهاى طوفانى بتواند بدون دغدغه حركت كند. «و هى تجرى بهم فى موج كالجبال»؛ این دربارهى كشتى نوح است. كشتى حركت میكند، در بین امواج گوناگون هم هست؛ لیكن این امواج سهمگین نمیتوانند استقرار او را از بین ببرند. این استقرار بایست وجود داشته باشد. البته در درون این استقرار، در درون این چهارچوب، تحول وجود دارد.
بنابراین همهى تحولات باید در چهارچوب باشد. اگر چنانچه كسى وارد میدان رقابت انتخاباتى و مسابقهى انتخاباتى بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشكند، او از قاعدهى نظام خارج شده است، از قواعد حركت انتخاباتى خارج شده؛ این غلط است، این درست نیست. باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد. این چهارچوب، قابل تغییر نیست. ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
۲- به قانون اساسی و خط امام پایبند باشید
در مسئلهی انتخابات و غیر انتخابات، همه باید تسلیم رأی قانون باشند؛ در مقابل قانون تمكین كنند. آن حوادثی كه در سال ۸۸ پیش آمد ــ كه برای كشور ضرر داشت و ضایعهآفرین بود ــ همه از همین ناشی شد كه كسانی نخواستند به قانون تمكین كنند؛ نخواستند به رأی مردم تمكین كنند. ممكن است رأی مردم برخلاف آن چیزی باشد كه منِ شخصی مایل به آن هستم؛ اما باید تمكین كنم. آنچه كه اكثریت مردم، اغلبیت مردم آن را انتخاب كردند، باید همه تمكین كنند؛ همه باید زیر بار بروند. خوشبختانه سازوكارهای قانونی برای رفع اشكال، رفع اشتباه، رفع شبهه وجود دارد؛ از این راهكارهای قانونی استفاده كنند. این كه وقتی آنچه كه اتفاق افتاده است، برخلاف میل ما شد، مردم را به شورش خیابانی دعوت كنیم ــ كه این در سال ۸۸ اتفاق افتاد ــ یكی از خطاهای جبرانناپذیر است. این تجربهای شد برای ملت ما، و ملت ما همیشه در مقابل یك چنین حوادثی خواهد ایستاد. ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
آن كسانى كه نظام، اسلام، قانون اساسى و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآمیز. ۱۳۸۲/۱۰/۱۸
بدیهى است در هر انتخاباتى، یك عدهاى به نتیجهى مطلوبِ خودشان نمیرسند - من نمیخواهم اسمش را بگذارم بازندهى انتخابات؛ نباید تعبیر برنده و بازنده و این واژهها و اصطلاحات غربىِ مادى را به كار برد؛ اگر براى خدا و براى انجام تكلیف وارد میشویم، برد و باخت وجود ندارد - خب، اینها اعتراض دارند. انسان پیش قاضى هم كه میرود، همین جور است. قضاوتى در یك دادگاهى وجود دارد؛ آن طرفى كه در این قضاوت به مقصود خود رسیده، خوشحال است، آن طرف دیگر ناراحت است؛ آن طرف دیگر نباید دادگاه را متهم كند كه برخلاف حق عمل كرده؛ نه، دادگاه است و بر طبق قانون عمل میكند؛ منتها او ناراحت میشود، ناراضى میشود. باید همهى آنچه را كه پیش مىآید - كه مبتنى بر قانون است - تحمل كنیم؛ این را باید همهمان یاد بگیریم؛ این صبرِ انقلابى است، این تحملِ انقلابى است. امیدواریم خداى متعال هم دلها را هدایت كند به آنچه كه براى كشور بهتر است.۱۳۹۲/۰۲/۱۶
خوشبختانه قوانینی هم كه وجود دارد، قوانین خوبی است؛ قوانین معقولی است. همین طور كه مكرر عرض كردیم، بنبستی وجود ندارد. لذا مشاهده میكنید كه در همین انتخابات، تا این مرحلهای كه تا الان پیش آمدیم، روال قانونی جریان پیدا كرده. وقتی كه از نامزدهای محترم سؤال كردند كه اگر چنانچه شورای نگهبان نظری بدهد، شما تمكین میكنید، همهی آنها گفتند: بله، ما تمكین میكنیم. تمكین هم كردند. ما باید واقعاً تشكر كنیم از همهی این نامزدها؛ آنهائی كه به نحوی صلاحیتشان احراز نشد. اینها گفتند از نظر شورای نگهبان تمكین میكنیم، و به قول خودشان عمل كردند و تمكین كردند؛ این نشاندهندهی اهمیت و ارجحیت قانون است، نشاندهندهی كاربری قانون است؛ چون قانون بر مملكت حاكم است. ممكن است بنده یا جنابعالی از قانون ناراضی هم باشیم - گاهی اینجوری است - اما وقتی انسان در مقابل قانون تمكین كرد، حل اختلاف میشود، فصلالخطاب میشود؛ این نعمت بزرگی است، این بركت بزرگی است.۱۳۹۲/۰۳/۰۸
۳- مرزها با دشمن كمرنگ نشود
انتخابات مال ملت ایران است، مال جمهورى اسلامى است، مال اسلام است؛ مرزهاشان را با دشمن مشخص و متمایز كنند. من بارها به بعضى از افراد سیاسى كه فعالیتهائى دارند و گاهى یك مخالفخوانیهائى میكنند، تذكر دادهام، نصیحت كردهام؛ گفتهام مواظب باشید مرزهاى میان شما و دشمن كمرنگ نشود؛ پاك نشود. مرز وقتى كمرنگ شد، احتمال اینكه كسانى از این مرز عبور كنند یا دشمن از این مرز عبور كند و بیاید این طرف یا دوست و خودى غافل شود و از مرز عبور كند و برود به دامن دشمن، زیاد خواهد بود. مرزها را روشن كنید؛ مشخص كنید. ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
۴- با كرامت رفتار كنید
در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آنهائى كه نامزد میشوند، چه آنهائى كه طرفدار آنهایند، چه آنهائى كه مخالف با بعضى از نامزدها هستند. جناحهاى مختلف كشور، بداخلاقى و بدگوئى و اهانت وتهمت و این حرفها را مطلقاً راه ندهند. این از آن چیزهائى است كه اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال میشود. ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
۵- با مخالفان خود حرف بزنید و استدلال كنید
یكى از خصوصیات امیرالمؤمنین در ممشاى سیاسىاش این بود كه با دشمنان خود و مخالفان خود با استدلال حرف میزد و استدلال میكرد. در نامههائى كه حتّى به معاویه نوشته است - با اینكه دشمنى بین معاویه و امیرالمؤمنین شدید بود، در عین حال او نامه مینوشت، اهانت میكرد، حرفهاى خلاف میگفت - استدلال میكرد بر اینكه روش تو غلط است. با طلحه و زبیر كه آمدند با امیرالمؤمنین بیعت كردند - اینها به عنوانى كه میخواهیم عمره برویم، از مدینه خارج شدند، رفتند به طرف مكه. امیرالمؤمنین مراقب بود، از اول هم گفت كه اینها قصدشان عمره نیست. رفتند و كارهائى كردند؛ حالا تفاصیلش زیاد است - حضرت اینجور میفرماید: «لقد نقمتما یسیرا و ارجأتما كثیرا»؛ شما یك چیز كوچك را وسیله و مایهى اختلاف قرار دادید، این همه نقاط مثبت را ندیده گرفتید؛ دم از دشمنى میزنید، دم از مخالفت میزنید. با اینها متواضعانه امیرالمؤمنین حرف میزند، توضیح میدهد؛ میگوید: من دنبال دشمن نمیگردم. ۱۳۸۸/۰۶/۲۰
۶- در میدان سیاست صادقانه عمل كنید
این سلوك سیاسى امیرالمؤمنین است. وقتى نگاه میكنیم، مىبینیم كه این سلوك سیاسى عیناً با رفتار معنوى آن بزرگوار، همخوان و قابل تطبیق است. و امیرالمؤمنین در همه جا، همان على بن ابىطالبِ برجستهى ممتازى است كه دنیا نظیر او را ندیده است.پایهى همهى خیرات در جامعه، تقواست. تقواى فردى؛ یعنى هر كس بین خود و خدا سعى كند از جادهى صلاح و حق تخطى نكند و پا را كج نگذارد. تقواى سیاسى؛ یعنى هر كس كه در كار سیاست است، سعى كند با مسائل سیاسى صادقانه و دردمندانه و از روى دلسوزى برخورد كند. سیاست به معناى پشت هم اندازى و فریب و دروغ گفتن به افكار عمومى مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنى ادارهى درست جامعه؛ این جزو دین است. تقواى سیاسى، یعنى انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل كند. ۱۳۸۱/۰۱/۱۶
۷- به امنیت ملی پایبند باشید
تقواى خدا به این است كه فریب دشمن را نخوریم و تسلیم تحمیل دشمن نشویم. دشمن مىخواهد بین ما اختلاف بیندازد. دشمن آرزو مىكند كه بین مسؤولان اختلاف باشد. دشمن آرزو مىكند كه در ایران جنگ داخلى باشد. دشمن نمىتواند ببیند كه جمهورى اسلامى توانسته است این كشور را امن و آرام نگه دارد. در هرجایى و به هر بهانهاى، چه جهالت كسى یا كسانى، چه غرضورزى كسى یا كسانى، اگر ماجرایى درست كند كه امنیت را به هم بزند، دشمن خوشحال مىشود. ۱۳۷۹/۰۱/۲۶
همهى نامزدهاى انتخابات و همهى هوادارانشان، خودشان را در مقابل توطئهى احتمالى دشمن مسئول امنیت بدانند. انتخابات را متهم نكنند؛ كسى آب به آسیاب دشمن نریزد؛ در تبلیغات، القاء فضاى اختلاف و ناامیدى نشود، تا انشاءاللَّه انتخابات خوبى داشته باشیم. ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
۸- انتخابات را وسیلهاى براى ناامیدی دشمن كنید
جناحهاى مختلف، جریانهاى مختلف، گرایشهاى مختلف، با شوق و ذوق و علاقهمندى همهى عواملشان را بسیج كنند و انتخابات را به عنوان یك هدف عالى، هدف خوب، هدف شیرین مورد توجه قرار بدهند و به دعوا و جنجال و اهانت و پنجه به روى هم كشیدن قضایا را نكشانند. انتخابات را وسیلهاى بكنید براى اینكه دشمنان را ناامید بكنید و انشاءاللَّه این انتخابات هم مثل بقیهى انتخاباتها مایهى عزت روزافزون اسلام باشد. ۱۳۸۶/۰۶/۳۱
۹- بر سر خدمت رقابت كنید
انتخابات میتواند مایهى اتحاد باشد؛ میتواند تشجیع كنندهى به سرعت عمل و پیشرفت باشد؛ با رقابت مثبت. هر گروهى سعى كنند براى خدمتگزارى به این ملت، سهم متناسب با خودشان را كه لایق خودشان میدانند، به دست بیاورند؛ هیچ اشكالى ندارد. این رقابت مثبت به جامعه نشاط میبخشد، ما را زندهدل میكند، روح جوانى را بر جامعهى ما حاكم میكند. ۱۳۸۶/۰۷/۲۱
۱۰- انصاف را رعایت كنید
رقابتها را منصفانه كنند، حرفها را منصفانه كنند، از جادهى انصاف خارج نشوند. خوب، به طور طبیعى هر نامزدى حرفى دارد و حرف مقابل خود را رد میكند؛ این رد و ایراد فى نفسه اشكالى ندارد؛ اما مشروط بر اینكه تویش بىانصافى نباشد، كتمان حقیقت نباشد. میدان براى همه باز است؛ بیایند در میدان انتخابات خود را بر مردم عرضه كنند. اختیار با مردم است؛ مردم هر جورى كه فهمیدند، تشخیص دادند، هشیارى آنها به آنها كمك كرد، انشاءاللَّه همان جور عمل خواهند كرد. ۱۳۸۸/۰۱/۰۱
۱۱- فقط آنچه میتوانید انجام دهید به مردم بگویید!
من از نامزدهاى انتخاباتى خواهش مىكنم در تبلیغات، حرفهاى واقعى بزنند و كارهایى كه مىتوانند انجام دهند و آنچه واقعاً عقیدهشان هست، آن را به مردم بگویند. مردم را آزاد بگذارند تا هركس را خواستند، انتخاب كنند. ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
۱۲-تبلیغات انتخاباتى تثبیت كنندهی مواضع عزتآفرین انقلاب باشد
در تبلیغات انتخاباتى، در شعارهاى انتخاباتى، آنچه كه اهمیت دارد، این است كه مواضع عزتآفرین و صحیح و عاقلانه و حكیمانهى انقلاب و نظام تثبیت شود. مبادا در شعارهایمان، ما به زید و عمرو در خارج از این مرزها یا آدمهائى در داخل مرزها، چراغ سبز نشان دهیم.۱۳۹۲/۰۳/۰۶
۱۳-كار را با حماسه و شور بدون چالش و منافرت پیش ببرید
داوطلبان محترم كار را با حماسه، با شور، با غیرتمندى، اما بدون چالش، بدون منافرت پیش ببرند. ظرافت كار اینجا است كه ممكن است سكون و سكوت و جمود و خمودگى وجود نداشته باشد، نشاط باشد، تحرك باشد، در میدان و در عرصه گفتگو باشد - گفتگوهاى گرم و داغ - درعینحال نفرتپراكنى نباشد؛ این میشود. این یك نكتهاى است كه آقایان داوطلبان محترم خوب است كه رعایت كنند. ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
۱۴- نامزدها مردم را با واقعیتها آشنا كنید
البته آقایانی هم كه در تلویزیون به عنوان نامزد ظاهر میشوند و حرف میزنند، وظائف سنگینی دارند؛ آنها هم باید مراقب باشند. حرفی كه از دهان انسان خارج میشود، باید واقعی، صمیمی، متكی به اطلاعات درست و برآمدهی از زبان صادق و راستگو باشد. اینجور نباشد كه حالا برای اینكه توجه مردم را جلب كنیم، هرچه به دهانمان آمد، بگوئیم؛ اینها را باید مراقبت كنند. نامزدها كاری كه میدانند درست است، میتوانند انجام دهند، آن را بگویند - حالا به عنوان وعده، به عنوان برنامه، به عنوان هرچه - سعی كنند مردم را با واقعیت مواجه كنند؛ هم واقعیت اوضاع، هم واقعیت خودشان. اگر این شد، خدا بركت خواهد داد؛ اگر این شد، خدای متعال كمك خواهد كرد؛ چون كارها دست خدا است، همه چیز به ارادهی الهی برمیگردد؛ «كلّ الیه راجعون»، «ازمّة الأمور طرّ بیده / و الكلّ مستمدّة من مدده».(۴) اگر چنانچه ما صادقانه عمل كردیم، ارادهی الهی هم كمك خواهد كرد. گاهی كمك به این بندهی حقیر این است كه توفیق این مسئولیت را پیدا كنم، گاهی كمك به من این است كه توفیق این مسئولیت را پیدا نكنم؛ هر دویش كمك الهی است. اگر چنانچه ما صادقانه عمل كردیم، خدای متعال به ما كمك خواهد كرد و آنچه كه صلاح و خیر است، به ما خواهد داد. اینجور نباشد كه حالا برای اینكه مردم به ما متوجه شوند، همهی آنچه را كه ماورای ما است، تخریب كنیم؛ چه آنچه كه مربوط به نامزدهای دیگر است، چه آنچه كه مربوط به واقعیتهای موجود جامعه است. باید درست عمل شود. آن وقت ما انتخاب خواهیم كرد.۱۳۹۲/۰۳/۰۸

ب) نبایدها
۱- وجهه كشور را تخریب نكنید
گروههاى مختلف، جناحهاى مختلف، سیاستها و جهتگیریهاى مختلف، در مقابله با دشمن، باید با هم باشند و كارى نكنند كه دشمن سوء استفاده كند. اختلاف سیاسى مانعى ندارد؛ اختلاف نظر مانعى ندارد؛ مبارزات انتخاباتى به شكل سالم، مانعى ندارد؛ اما خراب كردن یكدیگر، خراب كردن چهرهى كشور اشكال دارد. ۱۳۷۱/۰۱/۱۵
۲- ذهنیت مردم را تخریب نكنید
خراب كردن ذهن مردم و چهرهى مسؤولین دلسوز، اشكال دارد. ایجاد سؤال و ابهام در ذهن مردم، اشكال دارد. با وحدت و یكپارچگى، «كأنهم بنیان مرصوص»، مثل یك دژ پولادین، در مقابل دشمن بایستید. ۱۳۷۱/۰۱/۱۵
۳- برای پیروز شدن به كارهای ظالمانه متوسل نشوید
یكى از خصوصیات سیاستورزى امیرالمؤمنین این بود كه براى پیروز شدن، به ظلم و به دروغ و به كارهاى ظالمانه متوسل نمیشد. یك عدهاى در اوائل حكومت امیرالمؤمنین آمدند كه آقا شما این افرادى كه تو جامعه هستند - این متنفذین - یك مقدارى ملاحظهى اینها را بكن و سهم بیشترى از بیتالمال به اینها بده، مخالفت اینها را موجب نشو و دلهایشان را جلب كن! فرمود: «أ تأمرونّى ان أطلب النّصر بالجور»؛ شما میخواهید من پیروزى را به وسیلهى ظلم براى خودم دست و پا كنم؟ «واللَّه لا اطور به ما سمر سمیر و ما أمّ نجم فى السّماء نجما»؛ امكان ندارد امیرالمؤمنین با ظلم، با راه غلط و خطا، با شیوههاى غیر اسلامى دوست براى خودش درست كند. ۱۳۸۸/۰۶/۲۰
۴- بامخالفان و معارضان خود یك جور رفتار نكنید
یكى از خصوصیات دیگر امیرالمؤمنین این است كه رفتارش با مخالفان و معارضان یك جور نیست؛ همه را به یك چوب نمیراند. امیرالمؤمنین فرق میگذارد بین افرادى و جریانهائى، با افرادى و جریانهاى دیگرى. دربارهى خوارجِ - البته در مقابل انحراف و انحطاط و توسل به ظواهر دینى - بدون اعتقاد، على ایستاد؛ هم در مقابل معاویه ایستاد - آنوقتى كه قرآنها را سر نیزه كردند، امیرالمؤمنین فرمود: واللّه این مكر است، این خدعه است، این فریب است؛ اینها به قرآن اعتقادى ندارند - هم در آنوقتى كه خوارج با آن ظواهر دینى، با آن صوت حزین قرآنخوانى در مقابل حضرت قرار گرفتند، حضرت ایستاد. یعنى آنجائى كه كسانى بخواهند با ظواهر دینى كار بكنند و پیش بروند، امیرالمؤمنین مىایستاد؛ حالا چه معاویه بود، چه خوارج بود؛ تفاوتى نمیكرد. اما در عین حال یك جور با اینها برخورد نمیكرد. ایستادگى بود، اما نصیحت امیرالمؤمنین و رفتار خود او همیشه این بود. لذا فرمود «لاتقاتلوا الخوارج بعدى»؛ بعد از من با خوارج نجنگید؛ جنگ با خوارج نكنید؛ «فلیس من طلب الحقّ فاخطأه كمن طلب الباطل فأدركه»؛ آن كسى كه دنبال حق هست، منتها اشتباه میكند - دنبال حق است؛ از روى جهالت، از روى قشرىگرى خطا میكند، اشتباه میكند - او مثل كسى نیست كه دنبال باطل میرود و به باطل میرسد؛ اینها یك جور نیستند. ۱۳۸۸/۰۶/۲۰
۵- دیگران را تخریب نكنید!
از بداخلاقیهاى انتخاباتى باید بشدت پرهیز كنند؛ بدگویى كردن، اهانت كردن، تهمت زدن، براى عزیز كردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خوار كردن، اینها راهها و روشهاى صحیح و اسلامى نیست. رقابت باید باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اخلاقى. ۱۳۸۶/۱۰/۱۵
از طرف علاقهمندان به نامزدهاى انتخاباتى گوناگون، بداخلاقیهاى انتخاباتى، شایستهى ملت ما نیست؛ تهمت زدن آدمهاى مؤمن را، مصونیتدار از لحاظ اسلامى و شرعى را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامهها، در مطبوعات، در پایگاههاى اینترنتى و غیره، اینها اصلاً مصلحت نیست. من به طور جد از همهى كسانى كه نسبت به نامزدهاى مختلف علاقهمندىاى دارند، درخواست میكنم، اصرار میكنم كه این علاقهمندى خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم كردن دیگران نشان ندهید. هرچه میخواهید، از نامزد مورد علاقهى خودتان تمجید كنید، تعریف كنید؛ اما دیگران را تخریب نكنید. این علامت بدى است. ۱۳۸۶/۱۰/۱۲
انتخابات یك عرصهى ظهور و بروز وحدت ما، عقلانیت ما، شعور ملى ما میتواند قرار بگیرد. بعضى خیال میكنند انتخابات، زمزمههاى انتخابات، فضاى انتخاباتى، مایهى اختلاف است؛ نه، میتواند مایهى اتحاد باشد؛ میتواند تشجیع كنندهى به سرعت عمل و پیشرفت باشد؛ با رقابت مثبت... در همین انتخابات اگر بد عمل بكنیم، به هم بد بگوئیم، با هم كینهورزى كنیم، به یكدیگر تهمت بزنیم، برخلاف قوانین و مقررات رفتار كنیم، میتواند وسیلهى سقوط و ضعف و انحطاط باشد؛ دست خود ماست؛ امتحان الهى است. ۱۳۸۶/۰۷/۲۱
۶- اختلاف نظر را به تنازع نرسانید
در مردمسالارى اسلامى، گفتگو با عربدهكشى و چاقوكشى در بعضى از دمكراسیها تفاوت دارد. اینجا گفتگو مىكنند؛ به قول امام، مثل مباحثههاى طلبگى. در مجلس و جاهاى دیگر مباحثه كنند، حتّى بر سر مسألهاى دعوا كنند؛ اما كینه از هم به دل نگیرند؛ بعد هم پهلوى همدیگر بنشینند و با هم صحبت كنند. نگذارند اختلافنظر به تنازع برسد. این تنازع موجب فشل و ضعف قوا خواهد شد. دروغ، اهانت، دستگاهها یكدیگر را متّهم كردن، شایعهپراكنى، افتراء به رقیب، تحریك عصبیّتهاى گوناگون؛ اینها هیچكدام با انتخابات اسلامى سازگار نیست. این خطاب به همهى جناحهاست؛ خطاب به اشخاص یا جناح معیّنى نیست؛ این وظیفهى همهى ماست. همهى جناحها باید این چیزها را رعایت كنند. همه هم در چارچوب قانون حركت كنند. ۱۳۸۲/۰۵/۱۵
۷- از وعدههای غیر عملى پرهیز كنید
مردم توجه باید داشته باشند كه تبلیغات رنگین و متنوع ملاك نیست؛ وعدههاى غیر عملى ملاك نیست... وعدههاى غیر عملى دادن، وعدههاى بزرگ دادن، اینها ملاك نیست؛ باید مردم توجه كنند؛ گاهى علامت منفى هم هست. ۱۳۸۶/۱۰/۱۲
۸- از وعدههای خلاف قانون پرهیز كنید
رقابت این نیست كه كسانى بیایند براى جلب نظر مردم، وعدههاى خلاف قانون اساسى، خلاف قوانین عادى بدهند؛ اینها نباید باشد. ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
۹- خود را با نفی دیگران اثبات نكنید
رقابت این نیست كه كسى اثبات خود را متوقف بر نفى دیگرى بداند. ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
۱۰- از بیت المال سوء استفاده نشود
رفتار داوطلبان در ریختوپاش و خرج و تبلیغاتِ زیاد از اندازهى لازم میتواند ماها و آحاد مردم را نسبت به آنچه كه بعداً پیش خواهد آمد، آگاه و هشیار و بیدار كند. آن كسى كه یا از بیتالمال هزینه میكند، یا از پول مشتبه به حرامِ بعضىها استفاده میكند، نمیتواند اطمینان مردم را جلب كند؛ به این چیزها خیلى باید توجه كرد.۱۳۹۲/۰۳/۰۶
همه دقّت داشته باشند كه درست حركت كنند. كار غیرقانونى نكنند؛ كار غیراخلاقى نكنند؛ سوءاستفاده نشود؛ از بیتالمال صرف و خرج نشود؛ از یكدیگر بدگویى نكنند؛ به یكدیگر اهانت نكنند. این ملت هم ملت روشن و متدیّنى است؛ ملتى است كه به آرمانهاى انقلاب معتقد است و انقلاب را دوست دارد. انقلاب مىتواند این كشور را نجات دهد. بدانید! اگر ارزشهاى انقلابى فراموش شد، هیچ قدرتى نخواهد توانست مشكلات این كشور را برطرف كند و آن را بسازد. ۱۳۷۴/۱۱/۲۰
۱۱- در تبلیغات، اسراف نشود
در این تبلیغات، خرج و اسراف هم نشود. بنده گمان مىكنم اگر كسى براى خدا از اسراف در تبلیغات و كارهاى ناباب اجتناب كرد، خداى متعال به او كمك خواهد كرد و او را در مقصودى كه دارد، موفّق خواهد گرداند. ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
۱۲- انتخابات ابزار قدرت طلبی نشود
یك مطلب هم خطاب به نامزدهاى محترمى كه یا تا حالا اعلام حضور كردهاند یا بعد از این اعلام حضور خواهند كرد، عرض بكنم. كسانى كه براى انتخابات خود را نامزد میكنند، بدانند كه انتخابات یك وسیلهاى است براى بالا بردن توان كشور، براى آبرومند كردن ملت؛ انتخابات فقط ابزارى براى قدرتطلبى نیست. اگر بناست این انتخابات براى اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزدها بایستى به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعایت كنند. مبادا نامزدها در اثناى فعالیتهاى انتخاباتىِ خودشان جورى رفتار كنند و حرفى بزنند كه دشمن را به طمع بیندازند. ۱۳۸۸/۰۱/۰۱
۱۳- از مكر و فریب دوری كنید
در این سیاستورزى، امیرالمؤمنین یكى از خصوصیاتش این است: از مكر و فریب دور است. در یك جملهاى از حضرت نقل شده كه: «لو لا التّقى لكنت ادهى العرب»؛ اگر تقوا دست و پاى مرا نمىبست، از همهى آحاد و مكاران عرب، مكر و حیله را بهتر بلد بودم. یك جاى دیگر در مقام مقایسهى معاویه با خودش - چون معاویه به دهاء و مكر در حكومت معروف بود - به حسب آنچه كه نقل شده، فرمود: «واللَّه ما معاویة بأدهى منّى»؛ معاویه از من زرنگتر نیست. منتها على چه كند؟ وقتى بناى بر رعایت تقوا و رعایت اخلاق دارد، دست و زبانش بسته است. روش امیرالمؤمنین این است. تقوا كه نبود، دست و زبان انسان باز است، میتواند همه چیز بگوید، خلاف واقع میتواند بگوید، تهمت میتواند بزند، دروغ به مردم میتواند بگوید، نقض تعهدات میتواند بكند، دلبستگى به دشمنانِ صراط مستقیم میتواند پیدا كند. وقتى تقوا نبود، اینجورى است. امیرالمؤمنین میفرماید: من سیاست را با تقوا انتخاب كردم، با تقوا اختیار كردم؛ این است كه در روش امیرالمؤمنین، مكارى و حیلهگرى و كارهاى كثیف و این چیزها وجود ندارد؛ پاكیزه است. ۱۳۸۸/۰۶/۲۰
۱۴- تبلیغات باید با فضای پروپاگاندای معمول دنیا تفاوت داشته باشد
فضاى انتخابات، باید فضاى سالمى باشد؛ فضاى تبلیغات، باید با فضاى پروپاگاندهاى معمول دنیا تفاوت داشته باشد.
امروز در دنیا، دمكراسى، یك دمكراسى حقیقى نیست؛ زیرا فشار تبلیغات پُر زرق و برق توخالى، با سخنان فریبآمیز، آنچنان بر ذهن مردم سنگینى مىكند، كه امكان انتخاب درست را به مردم نمىدهد؛ نمىگذارند مردم فكر كنند. هر كس كه مقدارى از كارهاى انتخاباتى كشورهاى به اصطلاح دمكراتیك را مشاهده كرده باشد، این معنا برایش واضح است. حرفهایى كه مىزنند، وعدههایى كه مىدهند، قیافههایى كه مىگیرند، تملقهایى كه از بعضى از قشرها یا گروهها مىگویند، ارتباطهایى كه با جناحهاى خاصى برقرار مىكنند تا نظر آنها را جلب بكنند، اینها كارهاى سالمى نیست؛ كارهایى است كه وقتى در یك مجموعهى مردمى انجام گرفت، فضا را مسموم مىكند و قدرت فكر كردن به آنها نمىدهد.
تبلیغ، صحیح و حق است؛ اما با معناى واقعى كلمه، با حفظ حدود شرعى كلمه، به دور از فریب، به دور از كارهاى دروغین و نمایشى، به دور از متهم كردن این و آن. نمىشود ما بگوییم كه مسؤولان انتخابات، نسبت به این قضیه هیچ مسؤولیتى ندارند؛ این شرط سلامت انتخابات است. ۱۳۷۰/۰۹/۲۷
۱۵- بحث دلآزار «برنده و بازنده» را كنار بگذارید
توصیه اینجانب به جریانها و گروهها و احزاب سیاسى آن است كه بحث دل آزار برنده و بازنده را به كنار بگذارند و به اختلافات دشمن شاد كن دامن نزنند، برندهى این انتخابات ملت است و همهى كسانى كه در انتخاب شركت داشتهاند اعم از آنها كه خود یا نامزد مورد علاقهشان راى آورده یا نیاوردهاند، همه برندهاند، بازندهى این انتخابات، امریكا و صهیونیسم و دشمنان ملت ایرانند همه با همدلى به یكدیگر و به دولت خدمتگزار كمك كنید تا گرهها یكى پس از دیگرى گشوده شود.
khamenei.ir
ادامه مطلب...

نویسنده : مسئول بررسی و تحلیل
تاریخ : شنبه 18 خرداد 1392
زمان : 08:32 ب.ظ